Bibliotheek op school

Bibliotheek op school

In mei 2022 zijn wij gestart met de Bibliotheek op school. Samen met de Bibliotheek op school slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente de handen in een en is er dagelijks aandacht voor de taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid van kinderen. Het doel is de kinderen te stimuleren meer te lezen op school en thuis.

In de bibliotheekruimte (open ruimte bij de groepen 7 en 8) worden de boeken aantrekkelijk en overzichtelijk gepresenteerd. Iedere week zijn er een aantal ouders actief betrokken bij het (uit) lenen van boeken. Zij kunnen de kinderen informeren over boeken en helpen bij het zoeken van boeken.

De Bibliotheek op school heeft ook een online portal: Schoolwise. Daar kunnen kinderen snuffelen in thema’s, filmpjes kijken en alle boeken vinden uit de complete bibliotheek collectie. Hier kunnen kinderen boeken reserveren en worden deze daarna bij de BoS (Bibliotheek op school) bezorgd. De kinderen kunnen deze boeken dan lezen in de klas.

De leerkrachten van Petrus Canisius kunnen ook gebruik maken van de Bos. Zo kunnen zij boeken lenen die aansluiten bij de wereldoriëntatie vakken of boeken de passen bij een bepaald thema.